Як скласти бізнес план? Приклад розділів та структури
Основа успішного підприємництва – вірно складений бізнес-план. Адже за допомогою нього можна оцінити перспективи розвитку своїх задумів, виявити можливі проблеми і визначити шляхи їх подолання.
Бізнес-план – це свого роду інструкція, в якій міститься інформація про фірму, перспективи її розвитку, обсяг необхідних вкладень і бажаний результат. План по розвитку бізнесу необхідний як починаючим підприємцям, так і тим, хто вже володіє своєю справою. Завжди необхідно розуміти, за допомогою яких інструментів досягаються поставлені цілі. Інакше вони будуть залишатися просто мрією.
За цільовим призначенням бізнес-плани можна розділити на 2 види:
- Для започаткування власної справи. Кожен підприємець прописує для себе реальний план дій, якого він буде дотримуватися.
- Для отримання інвестицій. Основна мета – довести спроможність проекту і ефективність витрат коштів. Такий бізнес-план складається для інвесторів, отримання гранту або кредиту.
Як самостійно скласти бізнес-план?
Для початку необхідно зібрати потрібну інформацію – оцінити обрану нішу, визначити конкурентоспроможність товарів або послуг, продумати ринки збуту, розрахувати розмір необхідних вкладень і термін окупності бізнесу. Якщо будь-яких відомостей не вистачає, то таку прогалину необхідно заповнити шляхом звернення до фахівців або отримати інформацію зі сторонніх джерел.
Розділи та структура класичного бізнес-плану
Титульний аркуш. Тут прописується назва, авторство і дата складання. Далі йде меморандум про конфіденційність – попередження про нерозголошення інформації, що міститься в документі, без згоди автора.
Вступна частина – коротка характеристика бізнес-плану. З цього розділу повинно бути зрозуміло, про що піде мова далі і що вийде в результаті. Його слід складати максимально лаконічно і зрозуміло.
Опис проекту – презентація тих товарів і послуг, якими планує займатися компанія. До цього пункту відносяться: аналіз конкурентних переваг, складання портрета цільової аудиторії і моделі ціноутворення.
Маркетинговий план – опрацювання стратегії просування компанії, яка приведе до успішного розвитку. Для цього проводиться аналіз ринку, конкурентів і методів їх роботи.
Виробничий план – опис процесу виробництва, застосовуваних технологій, необхідного обладнання, а також кількість найманих робітників, витрати на їх утримання, обсяг продукції, що випускається і підрахунок її собівартості. Якщо компанія нічого не виробляє, а займається лише реалізацією товару, то в цьому пункті докладно прописується шлях продукту від виробника до споживача.
Організаційний план – покрокові дії, які необхідні для організації бізнесу і його подальшого розвитку.
Бюджет – розрахунок передбачуваних доходів, одноразових і періодичних витрат, а також облік амортизації.
Очікувані результати – варіанти розвитку бізнесу з урахуванням усіх зазначених вище позицій.
Додаток – в цьому розділі можна розмістити графічні матеріали (плани, таблиці, діаграми), а також необхідні для здійснення діяльності сертифікати і ліцензії.
Бізнес-план повинен бути коротким, зрозумілим і правдивим. Якщо у підприємця немає можливості займатися цією роботою самостійно, то варто звернутися в спеціалізовану організацію, що займається розробкою таких проектів.
Приклад розробки бізнес-плану
Нижче представлений зразок складання бізнес плану на прикладі кальян-бару, так як цей тип закладів, сьогодні є популярним видом підприємницької діяльності. Мета наведеного зразка – дати зрозуміти, як має виглядати такий план, з яких розділів він складається, та що в них повинно міститися. Тільки правильно складений бізнес план допоможе зробити місце відвідуваним і прибутковим.
Особливості складання бізнес-плану кальянної
Перш ніж приступати до здійснення задуманого, слід дослідити наявний ринок в регіоні. Зробити детальний аналіз того, що пропонується споживачеві, чого він потребує і як любить проводити своє дозвілля. Також слід зробити попередній розрахунок кількості грошових коштів, які підуть на обладнання та інші витрати.
Якій меті служить заклад, де пропонуються кальяни:
- це місце, де людина може провести своє дозвілля;
- гості повинні мати можливість вибору з великого асортименту;
- створення нових робочих місць, отримання доходу.
Потрібно продумати, що запропонувати відвідувачам в якості напоїв та їжі. У барі має бути присутня музика, що заповнює фон. Продумати розваги, вечірки.
Обмеження при відкритті кальян-бару
Існує заборона на відкриття зазначеного закладу в певних категоріях будівель:
- Установа, де навчаються і тренуються діти;
- Будинки, що належать до сфери охорони здоров’я;
- У готелях і комплексах для туристів;
- Точки торгівлі продуктами, приміщення, де відбувається виготовлення продукції;
- Станції заправки паливом автомобілів.
Якщо приміщення відповідає зазначеним вище вимогам, то слід врахувати і ще кілька обов’язкових до виконання умов при плануванні:
- Кожні 100 квадратних метрів обладнуються вогнегасником;
- Обов’язкова наявність працюючої пожежної сигналізації;
- Хороша вентиляція, щоб відвідувачі які не палять не відчували дискомфорту;
- Реклама. Тут буде складніше, оскільки відкрито рекламувати подібний бізнес заборонено.
Місце розташування й необхідна площа
Вдале розташування обраного приміщення допоможе швидше вивести заклад на прибутковий шлях. Бажано розміститися близько до центру або в самому центрі населеного пункту. Постаратися, щоб поруч знаходилися кафе, ресторани. У цьому випадку відвідувачі зможуть замовити їжу і напої в найближчому кафе. Хоча при правильно проведеній рекламній кампанії заклад матиме успіх і в спальному районі міста.
Для відкриття кальянної приміщення має бути достатньої площі. Тому бізнес план будується з урахуванням того, що знадобиться окреме приміщення не менше 70 квадратних метрів. У разі вже готового приміщення всередині побудованого будинку, можна обмежитися 30 кв.м.
Аналіз ринку та цін на товари і послуги закладу
Для правильної організації старту свого бізнесу, потрібно провести попередній аналіз наявних конкурентів в регіоні, та їхні подальші перспективи розвитку. У великому місті курильний зал принесе чималий дохід. Якщо місто невелике, то варто уважно проаналізувати, наскільки цей бізнес буде успішним і прибутковим.
У бізнес план кальянної входить пункт з розрахунками вартості обладнання для бару. Цей важливий пункт, який визначає прибутковість бізнесу. Вартість послуг не повинна сильно відрізнятися від конкурентів, але повинна покривати витрати підприємця.
Асортимент кальян-бару
Для того, щоб заклад користувався популярністю, відвідувачам повинно бути цікаво сюди приходити. Для цього необхідне створення асортименту:
- курильних сумішей, тютюну;
- бару та кухні.
Всі інгредієнти мають бути якісні, для того, щоб гості залишалися задоволені сервісом. Також непогано придбати настільні ігри.
Разові і щомісячні витрати
При відкритті нового бізнесу, у підприємця будуть наступні види витрат:
- Оренда приміщення – 10000 грн;
- Створення інтер’єру – 35000 грн;
- Кальяни – 20 000 – 25 000 грн;
- Меблі і додаткове обладнання – 110000 грн;
- Вогнегасники (покупка, перевірка і опломбування) – 5000 грн;
- Придбання витратних матеріалів – 10000 – 15000 грн.
Після того, як бар відкриється, перед власником стануть витрати, які будуть щомісяця:
- Місячна оренда – 10000 грн;
- Матеріали, які постійно знаходяться у витраті – 10000 грн;
- Послуги комунальних підприємств – 10 000 грн.
Надалі з’являться витрати у вигляді податків та заробітної плати персоналу.
Необхідне обладнання
Основний предмет, який буде використовуватися – це кальян, значить, елементи будуть купуватися для нього:
- Устаткування для куріння. Рекомендують купити більше 10 штук;
- Курильні суміші, вугілля, тютюновий продукт;
- Елементи обладнання, які знімаються: шланги, колби, чашки;
- Щипці, пальник, фольга.
Підбір персоналу
Необхідно, щоб для обслуговування відвідувачів працювало мінімум три людини:
- Офіціант. Навчається на місці;
- Кальянщик. Потрібна людина з досвідом;
- Бармен. Навчається на місці;
- Прибиральниця;
- Охоронець.
Графік роботи встановлюється на вечірній час і до ранку.
Рекламна кампанія
Перших клієнтів буде притягувати яскрава, інтригуюча вивіска. Надалі потрібно розмістити рекламу в соціальних мережах, де найбільше живе людей. Рекламу потрібно розміщувати тільки в тому регіоні, де знаходиться заклад. Рекламний ролик або оголошення повинні створити стійке бажання відвідати бар.
Використання таких видів реклами:
- Інтернет;
- Традиційна. Використання сіті-лайтів;
- Партнерство з нічними клубами, кафе і ресторанами;
- Активна. Участь в ярмарках.
Прогноз доходів і термін окупності
Якщо бізнес план буде розроблено ретельно та грамотно, кальян-бар окупиться вже через 2-3 місяці. Найбільше успіх залежить від якості обслуговування та пропонованої продукції.
При правильній і ефективній роботі можна очікувати дохід в 3 тисячі доларів за кожен місяць роботи.
Можливі ризики
Не варто забувати, що заняття підприємництвом пов’язане з певними ризиками:
- Може піднятися вартість оренди;
- Пройдуть зміни в законі не на користь курильних кімнат;
- Конкуренція на ринку аналогічних послуг, коли кількість закладів збільшується.
Для розуміння того, як відбувається відкриття власного закладу і складання бізнес плану з розрахунками, варто ознайомитися з готовим зразком за посиланням, де можна скачати вже готовий бізнес-план, після чого вносити до нього власні корективи.