Щодо порядку проведення закупівлі в умовах воєнного стану
На період воєнного стану законодавцями затверджено особливий порядок здійснення публічних та оборонних закупівель робіт, товарів та послуг. Відповідно до Постанови КМ від 28.02.2022 №169, під час воєнного стану вони мають здійснюватися без впровадження процедури закупівлі або спрощеної закупівлі (див. ЗУ «Про оборонні закупівлі» від 16.08.2022 №2526, «Про публічні закупівлі» від 19.09/2019 № 114-IX)
Про визначення переліків та обсягів закупівель
При визначенні переліків та обсягів закупівель послуг, робіт та товарів слід покладатися:
- на рішення державних замовників у сфері оборони – для гарантованого забезпечення потреб даного сектору;
- на рішення управління держмайном суб’єкта господарювання сектору економіки – -для будь-яких інших закупівель.
Про строки оприлюднення договору закупівлі
Згідно постанови КМ від 28.02.2022 №169, в процесі здійснення закупівель замовники мають дотримуватися принципів публічних закупівель (див. ЗУ «Про публічні закупівлі» № 114-IX від 19.09/2019). Укладений договір повинен бути оприлюдненим в електронній системі закупівель у термін не більше, ніж п’ять днів, з часу підписання документу. У випадку, якщо в електронній системі відбуваються збої (щодо цього необхідне підтвердження адміністратора!), вказаний термін може бути продовжений. У випадку неоприлюднення договору в електронній системі закупівель у встановлені строки, даний договір вважатиметься недійсним.
Про незавершеність закупівель
Згідно листа Міністерства економіки від 04.03.2022 № 3304-04/9225-06, у випадку неможливості завершити розпочату процедуру закупівлі через обставини, які не залежать від волі замовників, тендер може бути визнаним таким, який не відбувся (див. ЗУ № 114-IX «Про публічні закупівлі» від 19.09/2019 , ч.5, ст. 32). Умовою цього визнання є той факт, що завершення процедури закупівлі унеможливлене впливом дії непереборної сили.
Про роз’яснення Мінекономіки щодо положень постанови
Офіційний сайт «Прозоро» містить роз’яснення Мінекономіки щодо положень постанови КМ від 28.02.2022 №169, якою висвітлюється ряд питань щодо здійснення закупівель (як оборонних, так і публічних) робіт, товарів та послуг під час воєнного стану.
Згідно роз’яснення, у випадку замороження процесу закупівлі (наприклад, відбулося відкладення розгляду скарги Антимонопольним Комітетом щодо процедури закупівлі), замовнику надається право прийняття рішення щодо визнання тендеру таким, який не відбувся. Дане рішення необхідно оформити протоколом уповноважених осіб.
Про надзвичайні та невідворотні обставини
У листі Торгово – промислової палати України № 2024/02.-7.1 дається визначення військової агресії РФ проти України, як такої, що спричинилася до запровадження 24.02 2022 року, о 5:30, воєнного стану, який являє собою обставини непереборної сили (форс-мажорні). У листі підкреслюється невідворотність та надзвичайність даних обставин до їх закінчення.
Юристи рекомендують в процесі проведення закупівель посилатися на вказаний документ, а також на указ Президента, яким було оголошено введення воєнного стану. Також рекомендується забезпечитися службовою запискою щодо термінової необхідності закупівлі послуги, товару або роботи та протоколом уповноваженої особи. Система «Прозоро» надає учасникам закупівель можливість використання відмітки «Українська визвольна війна». В разі використання даної відмітки її відображення з’являтим
513 переглядів