Про введення воєнного стану в Україні: які діють обмеження та заборони?
Шістнадцятого листопада Верховною Радою було підтримано рішення Президента України про продовження воєнного стану на дев’яносто діб – до 19 лютого 2023 року. Також Радою було затверджено Указ Президента «Про продовження строку проведення загальної мобілізації».
Воєнний стан: що треба знати?
Воєнним станом в Україні називається особливий правовий режим, що вводиться в країні (в її окремих місцевостях) у разі виникнення загрози національній безпеці, незалежності на територіальній цілісності країни.
Пропозиції щодо введення особливого режиму спрямовуються до розгляду Президента Радою національної безпеки і оборони України. Після аналізу пропозицій Президентом видається Указ “Про введення воєнного стану», який надалі розглядається та затверджується Верховною Радою (термін – два дні).
З історії запровадження воєнного стану в Україні
Перше таке рішення ВР прийняла у 2018 році. 26 листопада особливий режим запровадили на 30 діб у 10-х областях через збройну агресію РФ у Керченській затоці.
У зв’язку з початком військової агресії РФ Указом президента 24.02.2022. було введено воєнний стан строком на 30 діб. Строк особливого режиму було продовжено:
- 26.03. -на 30 діб;
- 25.04. – на 30 діб;
- 25.05. – на 90 діб;
- 23.08 – на 90 діб;
- 21.11 – на 90 діб.
Про військові адміністрації
Відповідно до ст. 4 ЗУ (надалі – Закону) «Про правовий режим воєнного стану» на територіях, на яких вводиться особливий режим, створюються військові адміністрації. Метою створення тимчасового державного органу є забезпечення законності в Україні, захисту порядку та безпеки громадян, їхніх прав та свобод, критичної інфраструктури тощо. Очільника ВА будь-якого населеного пункту призначає на посаду та звільняє з неї Президент після розгляду пропозиції Генштабу (відповідної ОДА). Структура та штатний розклад усіх ВА затверджується начальником Генштабу.
Про заходи правового режиму
Згідно зі ст. 8 Закону, на територіях, де введено особливий режим, ВА та військове командування мають право вдатися серед інших до таких заходів правового режиму:
- встановлення (посилення) охорони об’єктів критичної інфраструктури та таких, якими забезпечується життєдіяльність населення, введення особливого режиму їх роботи;
- впровадження трудової повинності для працездатних громадян, які не залучені до роботи в оборонній сфері та не заброньовані за підприємствами (метою заходу є виконання робіт оборонного характеру, ліквідація наслідків НС, задоволення потреб ЗСУ тощо);
- використання виробничих потужностей та ресурсів підприємств, організацій та установ для оборонних потреб;
- примусового відчуження майна, яке перебуває у комунальній та приватній власності, вилучення майна державних підприємств з наданням про це відповідних документів;
- запровадження комендантської години;
- встановлення особливого режиму в’їзду й виїзду, обмеження для громадян, іноземців, а осіб без громадянства свобід пересування та руху транспортних засобів;
- перевірки документів у осіб, в разі потреби – огляду речей, багажу, транспортних засобів, житла та службових приміщень;
- заборони масових заходів;
- заборони діяльності деяких політичних партій та громадських об’єднань, спрямованої проти незалежності країни, на підрив державної безпеки;
- заборони (обмеження) на вибір громадянами місця перебування;
- регулювання роботи комунікаційних мереж, телерадіоцентрів, використання місцевих радіостанцій, телецентрів для потреб ЗСУ;
- заборони роботи особистих приймально-передавальних радіостанцій та використання для передачі інформації комп’ютерних мереж;
- вилучення у громадян, підприємств, організацій у разі порушення правил правового режиму засобів зв’язку: електронного комунікаційного обладнання, телевізійної, відео- та аудіоапаратури, комп’ютерів, телефонів;
- заборони торгівлі зброєю, отруйними та сильнодіючими хімічними речовинами, алкоголем та продукцією на основі спирту;
- впровадження особливого режиму виробництва та реалізації наркотичних лікарських засобів, психотропних та сильнодіючих речовин;
- вилучення в оргнанізацій та підприємств навчальної та бойової техніки, вибухових, радіоактивних речовин;
- заборони зміни місця проживання для військовозобов’язаних без дозволу військового комісара (керівника СБУ);
- встановлення військово-квартирної повинності евакуації населення та матеріальних цінностей у разі загрози (виникнення) надзвичайної ситуації, із зон збройних конфліктів у безпечні райони/
Про обмеження прав і свобод
Введення в Україні воєнного стану може спричинитися до обмеження конституційних прав і свобод щодо:
- недоторканості житла (ст.30);
- таємниці листування (ст. 31);
- недоторканості особистого та сімейного життя (ст.32);
- свободи пересування (ст.33);
- права на свободу думки та слова (ст.34);
- участі в державному управлінні (ст. 38);
- мирних зібрань та мітингів (ст.39);
- володіння власністю (ст. 41);
- підприємницької діяльності (ст.42);
- вільного вибору праці (ст. 43);
- участі в страйках (ст. 44);
- права на освіту (ст. 53) тощо.
Ознайомитися з повним переліком тимчасово обмежених конституційних прав і свобод громадян та юридичних осіб із указанням терміну їх дії можна в Указі Президента “Про введення воєнного стану”.
330 переглядів