Щодо повноважень працівників поліції та військовослужбовців у період дії воєнного стану
Початок війни в Україні призвів до великих змін у житті кожного українця. Розгортанням воєнних дій внесені значні корективи у порядок функціонування усіх сфер життя суспільства. Державному й правовому апарату довелося прилаштовуватися до нової реальності. В умовах дії нових правил і воєнних норм відбувається розширення повноважень та компетенцій більшості державних інституцій.
З’ясуємо, якими повноваженнями наділені працівники поліції та військовослужбовці у період дії воєнного стану.
Щодо законодавчих підгрунть
Починаючи від 24.02.2022 функціонування нашої країни визначається умовами особливого періоду, законодавче підґрунтя якого складають прийняті спеціальні нормативно- правові акти, у т. ч. і Закон України № 389-VIII від 05.12. 2015. Документом визначаються заходи, до здійснення яких у період дії воєнного стану військове командування має право вдатися самостійно чи залучивши до їх виконання компетентні органи.
Напередодні початку агресії РФ в Україні набрав сили документ, яким визначено особливості порядку перевірки в осіб документів, огляду транспорту, особистих речей, вантажів та багажу, житла та службових приміщень у ході реалізації правових заходів під час воєнного стану. Документ (далі – Порядок) було затверджено у тексті постанови КМУ від 29.12.2021.
Сьогодні діючими в Україні є державна Конституція, КУпАП, профільні закони: «Про оборону України», «Про основи національного спротиву», «Про Національну поліцію», «Про національну безпеку України».
Якими повноваженнями наділені працівники поліції та військовослужбовці у воєнний час?
Згідно із ЗУ №389-VIII від 05.12. 2015, уповноважені органи мають право:
- На встановлення трудової повинності.
- На відчуження майна, яке перебуває у комунальній (приватній) власності.
- На вилучення майна держпідприємств, господарських об’єднань з метою спрямувати його на потреби держави.
- На запровадження комендантської години.
- На встановлення особливого режиму в’їзду й виїзду.
- На обмеження свободи пересування, у т.ч. руху транспорту.
Щодо найрозповсюдженіших заходів правового режиму
До таких заходів відносять перевірку документів громадян, огляд їхніх речей, транспорту, вантажів і багажу, житла і службових приміщень.
Згідно із п.5. Порядку, правом на проведення вказаних заходів наділені уповноважені особи, які представляють:
- Національну поліцію;
- СБУ;
- Нацгвардію;
- прикордонну службу;
- ДМС;
- митну службу;
- ЗСУ;
- Територіальну оборону.
Хто має право долучатися до перевірки документів?
Згідно ст. 5 Порядку, військове командування країни своїм наказом призначає військові адміністрації та коменданта, який видає наказ із визначенням відповідних уповноважених осіб Нацполіції, СБУ, Нацгвардії та ін.
Серед підстав перевірки документів зазначаються:
- наявність у особи зовнішніх ознак, схожих на ознаки особи, оголошеної у розшук (такої, що безвісно зникла);
- наявність достатніх підстав про вчинення особою правопорушення (наміру вчинення);
- знаходження особи на режимному об’єкті (території);
- наявність в особи зброї, боєприпасів, наркотичних засобів та інших речей, обіг яких є забороненим (обмеженим);
- знаходження особи в місці, де вчинено кримінальне, адміністративне правопорушення, ДТП або інша надзвичайна подія;
- наявність достатніх підстав вважати,що особа є причетною до вчинення правопорушення, а її транспорт використано у якості його знаряддя (об’єкту);
- порушення особою правової заборони, введеної на період воєнного стану.
Затримати особу без документів (посвідчення, підтвердження громадянства, спеціального статусу) можна лише на 3 год. (згідно зі ст. 263 КУпАП).
Щодо перевірки мобільного телефону
Обмеження конституційних прав і свобод, у тому числі права на приватність, передбачене в Указі Президента України «Про введення воєнного стану в Україні». Мобільний телефон особи може бути перевірений з метою виявлення наявності (відсутності) ознак підривної діяльності.
Щодо правових аспектів поверхневої перевірки особистих речей, транспорту, вантажів та багажу
Проведення поверхневої перевірки (візуального огляду особи, її речей, багажу, а в разі необхідності проведення по поверхні вбрання рукою (спеціальним приладом) здійснюється з метою виявлення заборонених предметів та речовин.
Для її проведення залучається уповноважена особа відповідної статі (за виключенням невідкладних випадків, у яких застосовується спеціальний засіб (прилад).
При перевірці транспортного засобу співробітник поліції має право вимагати відкриття багажника і дверей салону. Демонструвати вміст транспортного засобу власник повинен самостійно.
Щодо огляду оселі
Законними підставами для невідкладного проникнення до оселі громадян (службового приміщення) з метою її огляду без судового рішення є:
- необхідність врятувати життя людини (цінне майно) в рамках надзвичайної ситуації;
- переслідування кримінального правопорушника;
- спроба перешкодити вчиненню злочину, яке загрожує життю людей, що знаходяться в оселі.
У період воєнного стану слід пам’ятати про свої права і неухильно виконувати громадські обов’язки.
278 переглядів