Відкрити меню

Щодо повноважень працівників поліції та військовослужбовців у період дії воєнного стану


Щодо повноважень працівників поліції та військовослужбовців у період дії воєнного стану

Початок війни в Україні призвів до великих змін у житті кожного українця. Розгортанням воєнних дій внесені значні корективи у порядок функціонування усіх сфер життя суспільства. Державному й правовому апарату довелося прилаштовуватися до нової реальності. В умовах дії нових правил і воєнних норм відбувається розширення повноважень та компетенцій більшості державних інституцій.

З’ясуємо, якими повноваженнями наділені працівники поліції та військовослужбовці у період дії воєнного стану.

Щодо законодавчих підгрунть

Починаючи від 24.02.2022 функціонування нашої країни визначається умовами особливого періоду, законодавче підґрунтя якого складають прийняті спеціальні нормативно- правові акти, у т. ч. і Закон України № 389-VIII від 05.12. 2015. Документом визначаються заходи, до здійснення яких у період дії воєнного стану військове командування має право вдатися самостійно чи залучивши до їх виконання компетентні органи.

Напередодні початку агресії РФ в Україні набрав сили документ, яким визначено особливості порядку перевірки в осіб документів, огляду транспорту, особистих речей, вантажів та багажу, житла та службових приміщень у ході реалізації правових заходів під час воєнного стану. Документ (далі – Порядок) було затверджено у тексті постанови КМУ від 29.12.2021.

Сьогодні діючими в Україні є державна Конституція, КУпАП, профільні закони: «Про оборону України», «Про основи національного спротиву», «Про Національну поліцію», «Про національну безпеку України».

Якими повноваженнями наділені працівники поліції та військовослужбовці у воєнний час?

Згідно із ЗУ №389-VIII від 05.12. 2015, уповноважені органи мають право:

  • На встановлення трудової повинності.
  • На відчуження майна, яке перебуває у комунальній (приватній) власності.
  • На вилучення майна держпідприємств, господарських об’єднань з метою спрямувати його на потреби держави.
  • На запровадження комендантської години.
  • На встановлення особливого режиму в’їзду й виїзду.
  • На обмеження свободи пересування, у т.ч. руху транспорту.

Щодо найрозповсюдженіших заходів правового режиму

До таких заходів відносять перевірку документів громадян, огляд їхніх речей, транспорту, вантажів і багажу, житла і службових приміщень.

Щодо повноважень працівників поліції та військовослужбовців у період дії воєнного стану

Згідно із п.5. Порядку, правом на проведення вказаних заходів наділені уповноважені особи, які представляють:

  • Національну поліцію;
  • СБУ;
  • Нацгвардію;
  • прикордонну службу;
  • ДМС;
  • митну службу;
  • ЗСУ;
  • Територіальну оборону.

Хто має право долучатися до перевірки документів?

Згідно ст. 5 Порядку, військове командування країни своїм наказом призначає військові адміністрації та коменданта, який видає наказ із визначенням відповідних уповноважених осіб Нацполіції, СБУ, Нацгвардії та ін.

Серед підстав перевірки документів зазначаються:

  • наявність у особи зовнішніх ознак, схожих на ознаки особи, оголошеної у розшук (такої, що безвісно зникла);
  • наявність достатніх підстав про вчинення особою правопорушення (наміру вчинення);
  • знаходження особи на режимному об’єкті (території);
  • наявність в особи зброї, боєприпасів, наркотичних засобів та інших речей, обіг яких є забороненим (обмеженим);
  • знаходження особи в місці, де вчинено кримінальне, адміністративне правопорушення, ДТП або інша надзвичайна подія;
  • наявність достатніх підстав вважати,що особа є причетною до вчинення правопорушення, а її транспорт використано у якості його знаряддя (об’єкту);
  • порушення особою правової заборони, введеної на період воєнного стану.

Затримати особу без документів (посвідчення, підтвердження громадянства, спеціального статусу) можна лише на 3 год. (згідно зі ст. 263 КУпАП).

Щодо перевірки мобільного телефону

Обмеження конституційних прав і свобод, у тому числі права на приватність, передбачене в Указі Президента України «Про введення воєнного стану в Україні». Мобільний телефон особи може бути перевірений з метою виявлення наявності (відсутності) ознак підривної діяльності.

Щодо правових аспектів поверхневої перевірки особистих речей, транспорту, вантажів та багажу

Проведення поверхневої перевірки (візуального огляду особи, її речей, багажу, а в разі необхідності проведення по поверхні вбрання рукою (спеціальним приладом) здійснюється з метою виявлення заборонених предметів та речовин.

Для її проведення залучається уповноважена особа відповідної статі (за виключенням невідкладних випадків, у яких застосовується спеціальний засіб (прилад).

При перевірці транспортного засобу співробітник поліції має право вимагати відкриття багажника і дверей салону. Демонструвати вміст транспортного засобу власник повинен самостійно.

Щодо огляду оселі

Законними підставами для невідкладного проникнення до оселі громадян (службового приміщення) з метою її огляду без судового рішення є:

  • необхідність врятувати життя людини (цінне майно) в рамках надзвичайної ситуації;
  • переслідування кримінального правопорушника;
  • спроба перешкодити вчиненню злочину, яке загрожує життю людей, що знаходяться в оселі.

У період воєнного стану слід пам’ятати про свої права і неухильно виконувати громадські обов’язки.

216 переглядів

© 2024 · Безкоштовні зразки заяв та документів.
Використання матеріалів сайту можливе лише при наявності гіперпосилання на pozovna.in.ua.
Форма зворотнього зв'язку